Στον «αέρα» η παράταση της απόσυρσης των ΙΧ
Στο «αέρα» βρίσκεται η παράταση του μέτρου της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων, της αντικατάστασής τους με νέα μοντέλα υψηλής τεχνολογίας καθώς τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών σε συναντήσεις που είχαν με στελέχη των συναρμόδιων υπουργείων εξέφρασαν επιφυλάξεις για τη συνέχιση του μέτρου.
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Οικονομικών έχει έτοιμη τη διάταξη για την παράταση της απόσυρσης έως το τέλος Ιουνίου. Η διάταξη αυτή δόθηκε στα τεχνικά κλιμάκια του κουαρτέτου, τα οποία εξέφρασαν αντιρρήσεις και δεν άναψαν το πράσινο φως για να κατατεθεί στη Βουλή η συγκεκριμένη διάταξη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δανειστές αντιδρούν στο μέτρο της απόσυρσης υποστηρίζοντας ότι δεν πρόκειται να φέρει τα επιθυμητά δημοσιονομικά αποτελέσματα καθώς θα χαθούν περισσότερα φορολογικά έσοδα από αυτά που θα εισπραχθούν. Επίσης, πιστεύουν ότι η αγορά αυτοκινήτου, ούτως ή άλλως, θα κυμανθεί φέτος σε χαμηλά επίπεδα λόγω της γενικότερης καθίζησης της οικονομικής δραστηριότητας και ότι το μέτρο της απόσυρσης δεν θα κάνει ουσιαστική διαφορά στη ζήτηση.
Πάντως, κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν ότι το θέμα δεν έχει ακόμη κλείσει οριστικά και ότι η διαπραγμάτευση συνεχίζεται. Στην παρούσα φάση, όμως, το πιθανότερο, όπως αναφέρουν είναι ότι το μέτρο της απόσυρσης το οποίο έληξε τον Δεκέμβριο του 2015 δεν θα παραταθεί. Ολα πάντως αναμένεται να ξεκαθαριστούν μέσα στις επόμενες δυο ή τρεις εβδομάδες.
Αν δεν υπάρξει παράταση του μέτρου της απόσυρσης, οι επιπτώσεις στην αγορά αυτοκινήτου θα είναι σημαντικές, υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς, εκτιμώντας ότι οι έμποροι αυτοκινήτων θα μειώσουν κι άλλο τη δραστηριότητά τους και μερίδα εργαζομένων θα χάσουν τη δουλειά τους.
Με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, έως και τα τέλη του 2015, από τον Φλεβάρη του 2010 που ξεκίνησε, η απόσυρση έχει οδηγήσει σε απομάκρυνση 450.000 επιβατικών και ελαφρών φορτηγών.
Το όφελος
Η απόσυρση προβλέπει απαλλαγή 50% έως 100% από το τέλος ταξινόμησης του καινούργιου οχήματος, βάσει του κυβισμού του νέου προς ταξινόμηση αυτοκινήτου.
Το όφελος διαμορφώνεται:
• Μέχρι 300 ευρώ, αν αποκτηθεί αυτοκίνητο μέχρι 900 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία έως 6.000 ευρώ.
• Μέχρι 960 ευρώ, αν αποκτηθεί αυτοκίνητο από 901 μέχρι 1.400 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία έως και 8.000 ευρώ.
• Μέχρι 1.430 ευρώ, αν αποκτηθεί αυτοκίνητο από 1.401 μέχρι 1.600 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία έως και 11.000 ευρώ.
• Μέχρι 2.800 ευρώ αν αγοράσετε αυτοκίνητο από 1.601 μέχρι και 2.000 κυβικά εκατοστά και φορολογητέα αξία μέχρι 14.000 ευρώ.
Εν τω μεταξύ, ελέγχους στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων διενεργούν ειδικά κλιμάκια τελωνειακών υπαλλήλων με στόχο τον εντοπισμό εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων για τα οποία δεν έχει καταβληθεί το τέλος ταξινόμησης.
Στο στόχαστρο των τελωνειακών βρίσκονται έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που είτε δεν έχουν δηλώσει τα εμπορεύματα-ΙΧ είτε τα έχουν δηλώσει αλλά δεν έχουν καταβάλει το τέλος ταξινόμησης όπως ορίζει ο νόμος.
Κατά την εισαγωγή ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου στη χώρα, ο έμπορος οφείλει να το δηλώσει συμπληρώνοντας ένα ειδικό έγγραφο που ονομάζεται ΔΑΟ (Δήλωση Αφιξης Οχήματος) και από την ημερομηνία συμπλήρωσής του δίνεται το χρονικό περιθώριο 30 ημερών ώστε να καταβληθεί το Τέλος Ταξινόμησης.
Ωστόσο έχει παρατηρηθεί πως πολλοί έμποροι λόγω προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζουν δεν καταβάλλουν το Τέλος Ταξινόμησης μόλις συμπληρωθεί το χρονικό περιθώριο των 30 ημερών από την άφιξη του οχήματος, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει έσοδα.
Μαρία Βουργάνα