Οι νέες εξελίξεις στην κοινωνικοοικονομική κατάσταση στη χώρα μας, οι νέες παραγωγικές σχέσεις και διαδικασίες, οι δραματικές κλιματικές αλλαγές, η σύγχρονη κινδυνική με τις νέες πολυσύνθετες συμμετρικές και ασύμμετρες απειλές που στοχεύον την καθημερινότητα των πολιτών και τον κοινωνικό ιστό της πατρίδας μας, θέτουν επιτακτικά την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό του Πυροσβεστικού Σώματος, ως
κεντρικό επιχειρησιακό βραχίονα του συστήματος πολιτικής προστασίας της χώρας μας. Η αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών του Π.Σ. χρειάζεται την αναπροσαρμογή των κανόνων και θεσμών που καθορίζουν την επιχειρησιακή δράση του, λαμβάνοντας υπόψη και το συνδυασμό κόστους – αποτελεσματικότητας.
Η αναδιοργάνωση πρέπει να βασίζεται σε υπεύθυνες και ρεαλιστικές προτάσεις, που να απορρέουν από ένα εσωτερικό διάλογο και κυρίως αντικειμενική αξιολόγηση των επιχειρησιακών δεδομένων, των επιστημονικών και τεχνολογιών εξελίξεων αλλά και των αλλαγών στο πολιτικοκοινωνικό γίγνεσθαι της πατρίδας μας. Η όλη διαδικασία της αναδιοργάνωσης δεν μπορεί να είναι μια διαδικασία πολιτικής απόφασης «φαστ τρακ», σαν και αυτές που εφαρμόστηκαν τα τελευταία χρόνια, φέρνοντας δυσβάσταχτα δεινά στον πυροσβεστικό οργανισμό. Το ανώτατο θεσμικό όργανο του Π.Σ., το Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού, πρέπει να θέσει τις βασικές αρχές, που πρέπει να στηριχθεί το νέο μοντέλο του Πυροσβεστικού Σώματος. Το όλο εγχείρημα θα πρέπει να επεξεργασθεί από ομάδα εργασίας Επιστημονικού ιδρύματος με την συμμετοχή παραγόντων από το Π.Σ καθώς και συνδικαλιστικών εκπροσώπων. Στη συνέχεια το πόνημα πρέπει να τεθεί σε δημόσιο διάλογο τόσο εντός του πυροσβεστικού οργανισμού, όσο και από διακομματικής επιτροπή του κοινοβουλίου. Αποτέλεσμα της αναδιοργάνωσης πρέπει να είναι η δημιουργία ενός ασφαλούς και σύγχρονου εργασιακού πλαισίου, στο οποίο ο πυροσβεστικός υπάλληλος να μπορεί αξιοπρεπώς να ασκεί τα πολύπλευρα καθήκοντα που του έχει αναθέσει η Ελληνική Πολιτεία και ο εκσυγχρονισμός του Πυροσβεστικού Σώματος, ώστε να καταστεί αποτελεσματικό απέναντι στους σύγχρονους κινδύνους, αποτελώντας τον ισχυρό βραχίονα της πολιτικής προστασίας της χώρας, προστατεύοντας τη ζωή και τη περιουσία του έλληνα πολίτη και το φυσικό περιβάλλον της πατρίδας μας.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΣΤΟΥΣ ΚΥΡΙΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ Π.Σ.
Δημιουργία νέων μικρότερων και ευέλικτων δομών ώστε να καταστεί ουσιαστικός φορέας παραγωγής επιτελικού έργου με κατάργηση- συγχώνευση Τμημάτων και Διευθύνσεων, με περιορισμό της γραφειοκρατίας, ανακατανομή και μεταφορά αρμοδιοτήτων. Επιδιωκόμενος σκοπός είναι η δημιουργία ενός καθοδηγητικού επιτελείου με αξιόπιστες και ουσιαστικές δυνατότητες εποπτείας και ελέγχου των δράσεων των Πυρ/κών Υπηρεσιών, στα πλαίσια άσκησης των αρμοδιοτήτων του Π.Σ. αλλά το κυριότερο με την επεξεργασία και χάραξη στρατηγικού σχεδιασμού για το σύνολο του πυροσβεστικού οργανισμού.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Οι ΠΔΠΥ πρέπει να αναβαθμιστούν στα 13 μικρά αποκεντρωμένα επιτελεία του Π.Σ. Εδώ θα πρέπει να γίνει προσαρμογή δομών υποστήριξης και ελέγχου των υπηρεσιών της δικαιοδοσίας τους, με οικονομική αυτοτέλεια σε περιφερειακό επίπεδο ώστε να έχουν δυνατότητα εφαρμογής και ελέγχου του σχεδιασμού της Πολιτικής προστασίας της χώρας σε περιφερειακό επίπεδο και διατήρηση – ενίσχυση της πυροπροστασίας σε περιοχές αυξημένου κινδύνου. Aυτό προϋποθέτει τη σύσταση ικανού αριθμού στελεχών, ως επιτελείου στην έδρα των Π.Δ.Π.Υ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ Βασικό και πρωταρχικό στοιχείο της αναδιοργάνωσης θα πρέπει να αποτελέσει η αξιολόγηση με συγκεκριμένα, σύγχρονα και επιστημονικά αποδεκτά κριτήρια, υπό καθεστώς διαφάνειας, της επιχειρησιακής χρησιμότητας των υφιστάμενων Π.Υ. και Π.Κ. Πρέπει να ληφθεί υπόψη μια σειρά κριτηρίων που να εξάγει αξιόπιστο αποτέλεσμα για τον επανασχεδιασμό της διασποράς όλων των επιχειρησιακών μονάδων του Π.Σ. Άλλωστε η ΕΑΠΣ έχει εδώ και χρόνια καταγγείλει την «εξωπυροσβεστική» φιλοσοφία που ακολουθήθηκε στην ίδρυση δεκάδων Πυροσβεστικών Κλιμακίων. Επίσης αφού ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, θα πρέπει να γίνει επανακαθορισμός των τάξεων και της δυναμικότητας σε προσωπικό και να γίνει εκ νέου κατανομή με διαφανή και σταθερό τρόπο.
ΕΝΙΑΙΟ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ Η πολύπλευρη δράση του Π.Σ. το έχει αναδείξει σε ουσιαστικό επιτελικό, συντονιστικό και επιχειρησιακό βραχίονα του συστήματος Πολιτικής Προστασίας. Η μέχρι σήμερα εμπειρία, αποδεικνύει ότι ουσιαστικός παράγοντας αποτελεσματικότητας, ιδιαίτερα στην αντιμετώπιση μεγάλων κρίσεων, αποτελεί ο ενιαίος συντονισμός και έγκαιρη κινητοποίηση όλων των εμπλεκομένων δυνάμεων. Έχοντας υπόψη την ευρωπαϊκή εμπειρία σε αντίστοιχες δομές, προτείνεται η δημιουργία στην Αθήνα ενός ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, με την ενοποίηση των ΚΕΠΠ-199ΣΕΚΥΠΣ-ΣΚΕΔ. Το κέντρο που θα πρέπει να διοικείται από Αντιστράτηγο του Π.Σ., πέρα από την διαχείριση των επιχειρήσεων θα πρέπει να υποστηρίζεται από ενοποιημένο επιτελείο στελεχών ΓΓΠΠ και Π.Σ., όπου θα εκπονεί σχέδια για την πρόληψη και αντιμετώπιση των εκτάκτων αναγκών, θα ελέγχει και θα παρακολουθεί τα σχέδια βασισμένο σε επεξεργασία και τεκμηρίωση ερευνών, μελετών και στατιστικών. Σε δεύτερο επίπεδο θα πρέπει να δημιουργηθούν στις έδρες των Π.Δ.Π.Υ. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ. Τα κέντρα αυτά πρέπει να λειτουργούν ως μικρογραφίες του αντίστοιχου Εθνικού, με βασικό σκοπό το συντονισμό και την κινητοποίηση σε κάθε είδους καταστροφή. Το κέντρο που θα διοικείται από Ανώτερο Αξιωματικό του Π.Σ., θα στελεχώνεται από στελέχη όλων των φορέων που μετέχουν στη ΓΓΠΠ και θα πρέπει να διαθέτει επιτελείο υποστήριξης ενοποιημένων δράσεων με τις αντίστοιχες υπηρεσίες Π.Π. της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ Στα πλαίσια της εύρυθμης λειτουργίας του Π.Σ. απαιτούνται όργανα και διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου, κυρίως των ευαίσθητων τομέων που έχουν να κάνουν με την εφαρμογή της νομοθεσίας, την διαχείριση οικονομικών πόρων, καθώς και των εξειδικευμένων υπηρεσιών που απευθύνονται προς τους πολίτες (πυρασφάλεια, ανακριτικό)
Την υλοποίηση αυτών των δράσεων, θα πρέπει να αναλάβουν οι δύο Γενικές Επιθεωρήσεις Π.Υ. αφού στελεχωθούν από κατάλληλο προσωπικό και βεβαίως μετά από την ανάλογη θεσμοθέτηση καθηκόντων
ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΟΥ Π.Σ. Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις που Υπηρεσίες του Π.Σ. προσφέρουν συνεχές έργο σε εγκαταστάσεις που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, θα πρέπει να ακολουθηθεί η διαδικασία που τηρείται στην Π.Υ Α/Δ Ελ.Βενιζέλος, όπου το κόστος πρέπει να αναληφθεί από τον εκμεταλλευτή της εγκατάστασης. Τέτοιες περιπτώσεις είναι η παροχή υπηρεσιών πυρασφάλειας από τις Πυροσβεστικές Υπηρεσίες σε λιμένες, αεροδρόμια (πολιτικά και στρατιωτικά), εμπορικούς σιδηροδρομικούς σταθμούς, Εθνικά οδικά δίκτυα και Βιομηχανικές περιοχές, στα πρότυπα που όρισε η Κοινή Υπουργική Απόφαση 8004/21/2/ 2012 (Β΄888) για παροχή υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας προς τρίτους ,με καταβολή ανταλλάγματος.
ΔΙΕΡΕΥΝΥΣΗ ΕΓΚΛΗΜΑΤΩΝ ΕΜΠΡΗΣΜΟΥ
Οι εξελίξεις στον εγκληματολογικό τομέα τα τελευταία χρόνια, έχουν αναδείξει τον εμπρησμό σε μία από τις βασικές απειλές της πολιτικής προστασίας. Οι ενδείξεις των ασύμμετρων απειλών, αλλά και η χρησιμοποίηση του εμπρησμού ως μέσου κοινωνικής σύγκρουσης με ότι περιλαμβάνει ο όρος, δημιουργεί ανάγκες ειδικού και εξειδικευμένου χειρισμού σε ανακριτικό επίπεδο, προκειμένου να εξερευνηθούν με αποτελεσματικό τρόπο οι αιτίες και να εντοπιστούν οι υπαίτιοι. Παράλληλα μελέτη του φαινομένου (έχει συνταχθεί από την ΕΑΠΣ και κατατίθεται) δεικνύει την ανάγκη ειδικών χειρισμών, και τη ανάγκη διασύνδεσης με πρωτογενή πληροφοριακό υλικό. Η δημιουργία 13 Περιφερειακών Τμημάτων ΔΑΕΕ θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος της ιδιαίτερα αυτής σημαντικής δράσης του Π.Σ.
Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης Η καθιέρωση του θεσμού του Πυροσβέστη Πενταετούς Υποχρέωσης με επικουρικά καθήκοντα σε σχέση με το Πυροσβεστικό προσωπικό, με μειωμένες εργασιακές δυνατότητες τριχοτόμησε το δυναμικό του Π.Σ. επιφέροντας δυσεπίλυτα προβλήματα στον πυροσβεστικό οργανισμό. Το συγκεκριμένο ζήτημα θα πρέπει να τύχει άμεσων και ριζικών λύσεων που να διασφαλίσει και το αξιόμαχο του οργανισμού και δίκαιο εργασιακά για τους Π.Π.Υ. Η πρωτοβουλία που θα πρέπει να ληφθεί πρέπει να κινηθεί στους παρακάτω άξονες: Όσοι από τους Π.Π.Υ. είναι μέχρι 35 ετών και έχουν όλα τα τυπικά προσόντα πρόσληψης στο Π.Σ. να μετατραπούν οι θέσεις τους σε Πυροσβέστες Γ.Υ. να εισαχθούν στην Σχολή Δοκίμων Πυροσβεστών και να ενταχθούν πλήρως ως πυροσβεστικό προσωπικό, με τα ίδια ασφαλιστικά και μισθολογικά δικαιώματα. Οι υπόλοιποι από τους Π.Π.Υ. μετά την ολοκλήρωση της 5ετους σύμβασης, κατόπιν της αξιολόγησης που επιτάσσει ο νόμος, να ενταχθούν στο πυροσβεστικό προσωπικό, με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για συνοριακούς-ειδικούς της ΕΛΑΣ, με προσωποπαγείς θέσεις που θα καταργούνται μετά την συνταξιοδότησή τους και θα μετατρέπονται αυτομάτως σε κενή θέση Πυροσβέστη Γ.Υ.
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Για την εύρυθμη λειτουργία του Π.Σ. και την αποκατάσταση εργασιακής ηρεμίας, θα πρέπει άμεσα να προχωρήσει θεσμική κατοχύρωση της διαχείρισης της υπερεργασίας και συγκεκριμένα την χορήγηση ή αποζημίωση των οφειλόμενων ρεπό, την χορήγηση καθώς και την αποζημίωση των αδειών όπως προβλέπεται από τον ΚΕΥΠΣ και την προώθηση νομοθετικής ρύθμισης για την αποζημίωση στο διπλάσιο των μη χορηγουμένων αδειών, με ευθύνη της υπηρεσίας (σε εξαιρετικές περιπτώσεις). Αυτό θα πρέπει να συνοδευτεί από τον επανασχεδιασμό του υφιστάμενου ωραρίου εναλλαγής βάρδιας των υπηρεσιών (οικονομία διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού – οικονομική επιβάρυνση εργαζομένων και Υπηρεσίας, μείωσης χρόνου επέμβασης), και την θεσμοθέτηση όλων των δυνατών ωραρίων (24-16-8-12).
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η Πυροσβεστική Ακαδημία θα πρέπει να γίνει το εκπαιδευτικό κέντρο του συνόλου των δράσεων της πολιτικής προστασίας στη χώρα. Πέρα από τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό όλων των Σχολών της, θα πρέπει να επεκτείνει τη δράση της στην εκπόνηση της μεταπτυχιακής έρευνας και το άνοιγμά της και σε σπουδαστές από το χώρο των υπόλοιπων φορέων που συγκροτούν την ΠΠ καθώς και τα Σ.Α. και τις Ε.Δ. Το καινοτόμο που προτείνουμε είναι η δημιουργία εντός της Ακαδημίας, της Εθνικής Σχολής Πολιτικής Προστασίας, όπου να παρέχει γνώσεις «μεταπτυχιακού επιπέδου», να φοιτούν Ανώτεροι Αξιωματικοί του Π.Σ. και ανώτερα στελέχη των υπόλοιπων φορέων του δημοσίου. Σταθερή παραμένει η θέση μας για πρόσληψη των Δοκίμων Πυροσβεστών μέσα από τις διαδικασίες των Πανελλήνιων εξετάσεων.
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ Η προσφορά πραγματικής εθελοντικής υπηρεσίας πρέπει να αξιολογηθεί με ιδιαίτερα σοβαρό τρόπο. Το σύνολο των εθελοντών και εθελοντικών δράσεων που προσφέρονται από τους πολίτες είτε μεμονωμένα ως Ε.Π. του Π.Σ. είτε ως ΕΠΣ, ΕΠΚ, είτε ως εθελοντικές ομάδες, σε πρώτο επίπεδο, πρέπει να πιστοποιούνται από την Πυροσβεστική Ακαδημία. Τόσο οι εθελοντές μετά από εκπαίδευση, ο εξοπλισμός τους μετά από αξιολόγηση, αλλά και οι δυνατότητες τους, πρέπει να αξιολογούνται και σε κάθε περίπτωση η δράση τους να βρίσκεται κάτω από την επιχειρησιακή ευθύνη και καθοδήγηση του επικεφαλής του Π.Σ. στο πεδίο «σκηνής» ή «περιστατικού». Σε κάθε περίπτωση πρέπει να εξετασθεί όπου υπάρχει μόνιμα συγκροτημένη εθελοντική υπηρεσία στα πλαίσια δημοτικής μονάδας, να υπάρχει πυροσβεστικός υπάλληλος ως συντονιστής-επικεφαλής.
πηγη bloko.gr