Σε αγώνα δρόμου, προκειμένου μέσα σε αυτή την αντιπυρική περίοδο να καλυφθούν οι πλέον άμεσες από τις χρονίζουσες για καιρό ανάγκες της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ώστε να αντιμετωπιστούν όσο

το δυνατόν καλύτερα οι δασικές πυρκαγιές, έχει επιδοθεί τις τελευταίες ημέρες η ηγεσία της Πολιτικής Προστασίας, που γνωρίζει από «πρώτο χέρι» τις τεράστιες ελλείψεις στον μηχανισμό πυρόσβεσης.



«Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός και ευελπιστούμε ότι εντός του καλοκαιριού θα έχουμε πάρει μια καλή ποσότητα από τα αναγκαία υλικά, ώστε να τα διαθέσουμε κυρίως σε μονάδες της “πρώτης γραμμής”, για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις τυχόν πυρκαγιές», δήλωσε συγκεκριμένα στην «Εφ.Συν.» ο γ.γ. Πολιτικής Προστασίας Τάσος Μαυρόπουλος.

«Βρισκόμαστε σε συνεχή επικοινωνία με τον γ.γ. Εμπορίου Αντώνη Παπαδεράκη, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να προμηθευτούμε 2.900 λάστιχα για οχήματα, φόρμες, άρβυλα, κράνη κι άλλα μέσα ατομικής προστασίας, αλλά και σωλήνες και αφρό. Είναι σίγουρο ότι τα λάστιχα δεν θα μπουν στα 2.992 οχήματα της Πυροσβεστικής και ότι δεν θα καλυφθούν φέτος όλες οι ανάγκες. Ομως θα επιχειρήσουμε με ορθολογική διαχείριση να καλύψουμε όλα τα πιεστικά κενά, ώστε να αντεπεξέλθουμε αυτή τη δύσκολη -όπως προβλέπεται ότι θα είναι- χρονιά», πρόσθεσε.

Δύσκολη χρονιά

Οι προβλέψεις δυστυχώς βασίζονται στα στοιχεία που έχει η ηγεσία της Πυροσβεστικής και από τα οποία προκύπτει ότι φέτος θα υπάρξει αύξηση στις δασικές πυρκαγιές. Συγκρίνοντας μάλιστα τα φετινά δεδομένα σε σχέση με πέρσι, όπου εξαιτίας των καιρικών συνθηκών ο αριθμός των πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν ήταν μικρός, προκύπτει μια αύξηση κατά 55,4%. Εκείνο όμως που ανησυχεί περισσότερο τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής είναι ότι οι πυρκαγιές του τετραμήνου έχουν σημειώσει ήδη αύξηση κατά 2% σε σχέση και με το 2013, που θεωρήθηκε ως μία από τις «συνήθεις» σε εκδήλωση πυρκαγιών χρονιά.

Συγκεκριμένα, για το χρονικό διάστημα από 1η Ιανουαρίου μέχρι 30 Απριλίου 2015 εκδηλώθηκαν φέτος στην επικράτεια συνολικά 1.621 αγροτοδασικές πυρκαγιές, ενώ για το αντίστοιχο διάστημα του έτους 2014 είχαν εκδηλωθεί 1.043 φωτιές, δηλαδή 578 πυρκαγιές περισσότερες, ενώ σε σχέση με το 2013 32 περισσότερες. Μέσα -δε- στον Απρίλιο, η Πυροσβεστική κλήθηκε να κατασβέσει 646, όταν το 2014 είχαν εκδηλωθεί μόλις 234 πυρκαγιές. Το «σκηνικό» γίνεται εφιαλτικότερο, καθώς οι κλιματικές συνθήκες και οι πολλές βροχές του χειμώνα ευνόησαν την ανάπτυξη αγριόχορτων και μεγάλης καύσιμης μάζας σε αγροτοδασικές εκτάσεις στα αλσύλλια και τα περιαστικά δάση με τον κίνδυνο ανάφλεξής τους να βρίσκεται στα ύψη.

Χωρίς μέσα...







Εάν σε όλα τα προηγούμενα προστεθούν οι ελλείψεις σε μέσα και προσωπικό, τότε γίνεται άμεσα αντιληπτός ο βαθμός δυσκολίας που ο κρατικός μηχανισμός καλείται να ξεπεράσει. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ένας μεγάλος αριθμός των πυροσβεστικών οχημάτων βρίσκεται «παροπλισμένος» εξαιτίας βλαβών, ενώ η γραφειοκρατία και οι πενιχροί προϋπολογισμοί έχουν ακινητοποιήσει αρκετά χρήσιμα για την πυρόσβεση οχήματα. Παράλληλα, το μεγαλύτερο μέρος του στόλου έχει γεράσει, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την ασφάλεια του προσωπικού, αλλά και για την αποτελεσματικότητά του. Το Πυροσβεστικό Σώμα σήμερα διαθέτει 2.992 οχήματα, ωστόσο η «καταλληλότητα» των οχημάτων προβληματίζει, αφού τα 1.015 είναι ηλικίας πάνω από 15 ετών.





Σε αυτή την καυτή ατζέντα των προβλημάτων θα πρέπει να προστεθούν τα γερασμένα και περιορισμένα σε αριθμό πυροσβεστικά αεροσκάφη. Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 21 αεροσκάφη τύπου Καναντέρ, εκ των οποίων τα 13 είναι τα CL-21, που είναι και τα πλέον παλιά, και 8 τα CL-415, ελαφρώς νεότερα. Από αυτά προβλέπεται να δοθούν στην πιο καυτή περίοδο 14-15, αλλά -όπως έδειξαν οι προηγούμενες χρονιές- στη διάρκεια της ημέρας η διαθεσιμότητα -όσο προχωρά το καλοκαίρι- πέφτει όλο και περισσότερο.

Η Πολεμική Αεροπορία κάνει αγώνα, για να είναι ετοιμοπόλεμα όλα τα αεροπλάνα, όμως τα προβλήματα είναι τεράστια, κυρίως λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, με συνέπεια να έχουν ήδη διαλυθεί δύο Καναντέρ, για να γίνουν επισκευές στα υπόλοιπα. Σύμφωνα πάντως με τις ώς τώρα εξαγγελίες του γ.γ. Πολιτικής Προστασίας, μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να ολοκληρωθεί η προμήθεια συνολικά 220 καινούργιων αυτοκινήτων διαφόρων τύπων, τα οποία θα αποκτηθούν μέσω ΕΣΠΑ και θα διατεθούν στις περιφέρειες, ενώ για πρώτη φορά θα χρησιμοποιηθούν φέτος για πυρόσβεση και δύο ελικόπτερα Σούπερ Πούμα, στα οποία έχουν τοποθετηθεί κάδοι μεταφοράς νερού.

...και προσωπικό



Την ίδια στιγμή, πηγές από την Πυροσβεστική αναφέρουν ότι από το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού οι 8.500 είναι μόνιμοι, οι 3.800 είναι πενταετούς υποχρέωσης και προσμετρώνται ακόμη 1.500 συμβασιούχοι για την αντιπυρική περίοδο. Το πρόβλημα είναι ότι οι δύο τελευταίες κατηγορίες έχουν σύμβαση (ΙΚΑ) τέτοια που -αν δεν εξασφαλιστεί σχετική πίστωση- δεν θα επιτρέπεται η χρησιμοποίησή τους νύχτες, αργίες και υπερωρίες. Αυτό σε περίπτωση έκτακτου συμβάντος συνεπάγεται αδρανοποίησή τους μετά το πέρας του ωραρίου τους, ενώ -αν χρειαστεί- δεν τους επιτρέπεται να μετακινηθούν ούτε στη γειτονική πόλη. Ετσι η τριχοτόμηση του πυροσβεστικού προσωπικού, που έχει αποτέλεσμα πάνω από το 1/3 να είναι μειωμένης εργασιακής απασχόλησης, επηρεάζει και την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του Σώματος.

Σε συνδυασμό με την τοπική αυτοδιοίκηση, ο γ.γ. Πολιτικής Προστασίας έχει ήδη προβεί σε συγκεκριμένα βήματα για την αντιπυρική περίοδο και έχουν σταλεί στους δήμους τα κονδύλια για τους καθαρισμούς, που είναι ίδια με πέρσι. Παράλληλα, η Γραμματεία -εκτός των άλλων- έχει προγραμματίσει τη διενέργεια ταχύρρυθμων σεμιναρίων, κυρίως για τους νεοεκλεγέντες δημάρχους και περιφερειάρχες, προκειμένου να δοθούν οδηγίες και κατευθύνσεις για τον συντονισμό και την άμεση αντίδραση σε περίπτωση πυρκαγιάς.

Συγκεκριμένα, από την Πολιτική Προστασία έχει ήδη βγει εγκύκλιος για τις δράσεις κατά την αντιπυρική περίοδο για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, η οποία είναι αναλυτική και καθοδηγεί τους μηχανισμούς της τοπικής αυτοδιοίκησης βήμα βήμα για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν σχετικά με την πρόληψη, την αντιμετώπιση και επικουρικά την υποβοήθηση του Πυροσβεστικού Σώματος στην καταστολή των πυρκαγιών.


Μάνος Τσαλδάρης - Εφημερίδα των Συντακτών








 
Top