Πίεση χρόνου για δασικούς χάρτες
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Η επιλογή του υπουργείου Περιβάλλοντος να ανατρέψει τον τρόπο σύνταξης και κύρωσης των δασικών χαρτών σε μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο (καθώς δεν υπάρχει άνεση χρόνου) και να αυξήσει τον μέχρι σήμερα αναποτελεσματικό ρόλο των δημοσίων υπηρεσιών πρόκειται τώρα να δοκιμαστεί στην πράξη. Το υπουργείο θα πρέπει μέσα σε ελάχιστο χρόνο να εκδώσει πλήθος τεχνικών αποφάσεων για να ορίσει τη νέα διαδικασία, ειδάλλως η υπόθεση θα «σέρνεται» για αρκετούς μήνες. Επιπλέον, οι δημόσιες υπηρεσίες καλούνται σε ελάχιστους μήνες να φέρουν σε πέρας ένα σύνθετο έργο, με το οποίο μόνο έμμεσα έχουν έως σήμερα ασχοληθεί.
Με τη δημοσίευση στις 27 Μαΐου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως του πολυνομοσχεδίου (ν.4389/16) τίθεται σε ισχύ το νέο χρονοδιάγραμμα του έργου. Οι πρώτες προθεσμίες είναι:
• Σε ένα μήνα ο υπουργός Περιβάλλοντος πρέπει να διευκρινίσει τι ορίζει ως «οικιστική πύκνωση». Πρόκειται για τους οικισμούς αυθαιρέτων σε δάση, οι οποίοι θα αποτυπώνονται ως ξεχωριστή κατηγορία στους δασικούς χάρτες και θα εξαιρούνται της διαδικασίας ανάρτησης.
• Σε τέσσερις μήνες (δηλαδή έως τις 27 Σεπτεμβρίου) οι Διευθύνσεις Δασών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας θα πρέπει να ενημερώσουν τους ήδη έτοιμους δασικούς χάρτες (να αλλάξουν τις κατηγορίες των οικισμών που αποτυπώνονται, να προσθέσουν χορτολιβαδικές και βραχώδεις εκτάσεις κ.λπ.) και να τους αναρτήσουν για την υποβολή αντιρρήσεων από τους πολίτες. Ενα μήνα αργότερα (δηλαδή έως τις 27 Οκτωβρίου) θα πρέπει να τους έχουν κυρώσει στα κομμάτια τους που δεν έχουν αντιρρήσεις. Η πρόβλεψη αφορά περίπου το 50% των δασικών χαρτών της χώρας εδώ και 2-3 χρόνια, αλλά οι Διευθύνσεις Δασών δεν προχωρούσαν στην ανάρτησή τους με διάφορες προφάσεις. Ειδικά στην περίπτωση της Αττικής, τα πράγματα είναι ακόμα δυσκολότερα, λόγω του πλήθους των οικισμών αυθαιρέτων που θα πρέπει να οριοθετηθούν. Πάντως, ο νόμος άφησε ένα «παραθυράκι» καθυστέρησης, ειδικά για τη συμπλήρωση των χορτολιβαδικών και βραχωδών εκτάσεων, που μπορεί να γίνει έως 4 μήνες αργότερα (με νέα διαδικασία ανάρτησης κ.λπ.).
Είναι όμως αυτό εφικτό; Για παράδειγμα, ειδικά για τις «οικιστικές πυκνώσεις», ο νόμος προβλέπει μια συγκεκριμένη διαδικασία: αφού ορίσει ο υπουργός τι εστί «οικιστική πύκνωση», οι πολεοδομίες των δήμων θα πρέπει μέσα σε 6 μήνες να οριοθετήσουν στον δασικό χάρτη τις περιοχές αυτές. Επομένως, αν οι ήδη έτοιμοι χάρτες πρόκειται να συμπεριλάβουν τις «οικιστικές πυκνώσεις», τότε είναι αδύνατο να αναρτηθούν χάρτες σε 4 μήνες, όπως προβλέπει ο νόμος. Ολα αυτά δείχνουν ότι τα χρονοδιαγράμματα είναι πιθανότατα ανεφάρμοστα στην πράξη.
• Τέλος, ο νόμος προβλέπει ότι έως τις 27 Ιουνίου η Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση (ΕΚΧΑ) θα πρέπει να στείλει στον ΥΠΕΝ χρονοδιάγραμμα με την εξέλιξη του κτηματολογίου ώστε να ληφθεί υπόψη. Εντωμεταξύ, το ΥΠΕΝ πρέπει να έχει συστήσει και –κυρίως– στελεχώσει τμήμα Δασικών Χαρτών (με ό,τι δυσκολία αυτό έχει). Και μέχρι τις 27 Ιουλίου οι Διευθύνσεις Δασών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων πρέπει να ενημερώσουν το ΥΠΕΝ, αν μπορούν να αναλάβουν την κατάρτιση των δασικών χαρτών στην περιοχή τους.
Να σημειωθεί ότι η τύχη του έργου εξαρτάται από την ετοιμότητα του υπουργείου, να διευκρινίσει με αποφάσεις όλα τα σημεία της νομοθεσίας που τροποποίησε: τις τεχνικές προδιαγραφές για την κατάρτιση, συμπλήρωση, διόρθωση και τήρηση των δασικών χαρτών, τον τρόπο ανάρτησης και υποβολής αντιρρήσεων, το τέλος αντιρρήσεων, τον τρόπο ίδρυσης και στελέχωσης των «προσωρινών σημείων ανάρτησης» των δασικών χαρτών. Να εξειδικεύσει τον τρόπο συγκρότησης και λειτουργίας των Επιτροπών Αντιρρήσεων, να εκδώσει τιμολόγια προεκτιμώμενων αμοιβών για όσες περιπτώσεις οι δασικοί χάρτες ανατεθούν σε ιδιώτες, να δημιουργήσει υποδομή για την ηλεκτρονική ανάρτηση των δασικών χαρτών και βέβαια... να βρει τα χρήματα.