Αναμφίβολα,
πρόκειται για αξιοσημείωτο κείμενο προτάσεων του κ. Βαγγέλη Φαλάρα.
"Αξιοτιμε
κύριε/α καλημέρα σας, σας στέλνω ένα κείμενο σχετικά με τις κρίσεις στο
Πυροσβεστικό Σώμα, και ειμαι στη διαθεσή σας για
τυχόν
παρατηρήσεις.
Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος οι κρίσεις ολοκληρώθηκαν, έστω και λίγο αργά. Οι προσμονές για αλλαγή του τρόπου επιλογής και προαγωγής των αξιωματικών δεν μπορούσαν εκ των πραγμάτων να γίνει.
Επειδή από το 1991, που υπηρετώ στο σώμα, πάντα συζητάμε αλλά χωρίς να καταφέρνουμε κάτι, θα ήθελα να παραθέσω τις σκέψεις μου προκειμένου να συμβάλω στην δημιουργία ενός συστήματος επιλογής των αξιωματικών που θα χαρακτηρίζεται από τη διαφάνεια και την αξιοκρατία.
Καταρχήν θα πρέπει να δούμε τι πραγματικά είναι αυτό που λέμε κρίσεις. Στην ουσία έχουμε δύο διαδικασίες κάτω από αυτόν τον τίτλο, την προαγωγή και την τοποθέτηση, διαδικασίες ανεξάρτητες και αλληλένδετές ταυτόχρονα, είναι συχνή η κατάσταση κατά την οποία προάγεται ένα αριθμός αξιωματικών και υπάρχει εμπλοκή στην τοποθέτηση τους.
Η προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια στοχεύει στο να περιγραφούν κριτήρια για την επιλογή και προαγωγή των αξιωματικών, ομογενοποιώντας με αυτό τον τρόπο όλες τις θέσεις που οι αξιωματικοί του ιδίου βαθμού μπορούν να καταλάβουν. Προσπαθούμε δηλαδή να περιγράψουμε τα κριτήρια που πρέπει να έχει κάποιος για όλες τις πιθανές θέσεις, αλλά επειδή αυτό είναι ανέφικτό, αφού κανένας μας δεν μπορεί να έχει τόσα πολλά προσόντα, καταλήγουμε να κάνουμε μια δεοντολογική περιγραφή των κριτηρίων που πρέπει να εφαρμόζουμε στις κρίσεις.
Τι πρέπει να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;
Η λύση είναι απλή, και πρέπει να ξεκινήσουμε από την αντίθετη πλευρά. Δηλαδή να δούμε που θα τοποθετηθεί. Ξέροντας που θα τοποθετηθεί αυτός που θα επιλέξουμε μπορούμε να θέσουμε τα ανάλογα κριτήρια και τα βάλουμε τις αντίστοιχες απαιτήσεις. Έτσι απλά μπορούμε να έχουμε διαφορετικά κριτήρια για κάθε θέση, άλλες οι απαιτήσεις σε επιχειρησιακό, διοικητικό ή επιτελικό ρόλο και σίγουρα κάποιοι έχουν πλεονεκτήματα για κάποια θέση ή υστερούν για κάποια άλλη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι συνολικά είναι κατώτερος των υπολοίπων που κρίνονται. Με αυτό τον τρόπο θα αποφεύγονται και φαινόμενα δυστροπίας για μετάθεση, μετά την προαγωγή, σε μη επιθυμητή θέση.
Αφού θα έχει αποφασιστεί ποιες θέσεις εκκενώνονται μπορούμε να «προσκαλέσουμε» του επιθυμούντες να εκδηλώσουν την επιθυμίας για περιορισμένο αριθμό θέσεων και στη συνέχεια να τους αξιολογήσουμε και να επιλέξουμε αυτόν που πληροί το σύνολο ή μέρος των κριτήριων επιλογής τους και ταυτόχρονα να έχουμε την προαγωγή και τοποθέτηση. Τα κριτήρια επιλογής μπορούν να εξειδικευτούν αρκετά διότι ξέρουμε τι απαιτήσεις θα υπάρχουν για τη θέση, δηλαδή γνώσεις, εμπειρία, σπουδές κτλ και τέλος θα υπάρχει η συναίνεση και επιθυμία του αιτούντα. Εννοείται ότι τα κριτήρια θα διαφοροποιούνται ανάλογα με τις απαιτήσεις της θέσης, αφού άλλες οι απαιτήσεις για ένα διοικητικό και άλλες για έναν επιχειρησιακό, και επιπλέον δεν θα αποτελεί εμπόδιο για την παραπέρα εξέλιξη όλων η επιλογή και προαγωγή για μια συγκεκριμένη θέση.
Είναι δεδομένο ότι δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε ενιαία κριτήρια επιλογής για όλες τις θέσεις και πρέπει να πάμε στην διαδικασία ανάλογα με τις απαιτήσεις, θέτοντας αξιολογικά κριτήρια για να έχουμε αξιολογικές κρίσεις, και να μην συνεχίσουμε την διαδικασία που τόσα χρόνια ακολουθείται, ενώ παράλληλα θα ψάχνουμε τα κατάλληλα κριτήρια."
Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος οι κρίσεις ολοκληρώθηκαν, έστω και λίγο αργά. Οι προσμονές για αλλαγή του τρόπου επιλογής και προαγωγής των αξιωματικών δεν μπορούσαν εκ των πραγμάτων να γίνει.
Επειδή από το 1991, που υπηρετώ στο σώμα, πάντα συζητάμε αλλά χωρίς να καταφέρνουμε κάτι, θα ήθελα να παραθέσω τις σκέψεις μου προκειμένου να συμβάλω στην δημιουργία ενός συστήματος επιλογής των αξιωματικών που θα χαρακτηρίζεται από τη διαφάνεια και την αξιοκρατία.
Καταρχήν θα πρέπει να δούμε τι πραγματικά είναι αυτό που λέμε κρίσεις. Στην ουσία έχουμε δύο διαδικασίες κάτω από αυτόν τον τίτλο, την προαγωγή και την τοποθέτηση, διαδικασίες ανεξάρτητες και αλληλένδετές ταυτόχρονα, είναι συχνή η κατάσταση κατά την οποία προάγεται ένα αριθμός αξιωματικών και υπάρχει εμπλοκή στην τοποθέτηση τους.
Η προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια στοχεύει στο να περιγραφούν κριτήρια για την επιλογή και προαγωγή των αξιωματικών, ομογενοποιώντας με αυτό τον τρόπο όλες τις θέσεις που οι αξιωματικοί του ιδίου βαθμού μπορούν να καταλάβουν. Προσπαθούμε δηλαδή να περιγράψουμε τα κριτήρια που πρέπει να έχει κάποιος για όλες τις πιθανές θέσεις, αλλά επειδή αυτό είναι ανέφικτό, αφού κανένας μας δεν μπορεί να έχει τόσα πολλά προσόντα, καταλήγουμε να κάνουμε μια δεοντολογική περιγραφή των κριτηρίων που πρέπει να εφαρμόζουμε στις κρίσεις.
Τι πρέπει να κάνουμε για να το αποφύγουμε αυτό;
Η λύση είναι απλή, και πρέπει να ξεκινήσουμε από την αντίθετη πλευρά. Δηλαδή να δούμε που θα τοποθετηθεί. Ξέροντας που θα τοποθετηθεί αυτός που θα επιλέξουμε μπορούμε να θέσουμε τα ανάλογα κριτήρια και τα βάλουμε τις αντίστοιχες απαιτήσεις. Έτσι απλά μπορούμε να έχουμε διαφορετικά κριτήρια για κάθε θέση, άλλες οι απαιτήσεις σε επιχειρησιακό, διοικητικό ή επιτελικό ρόλο και σίγουρα κάποιοι έχουν πλεονεκτήματα για κάποια θέση ή υστερούν για κάποια άλλη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι συνολικά είναι κατώτερος των υπολοίπων που κρίνονται. Με αυτό τον τρόπο θα αποφεύγονται και φαινόμενα δυστροπίας για μετάθεση, μετά την προαγωγή, σε μη επιθυμητή θέση.
Αφού θα έχει αποφασιστεί ποιες θέσεις εκκενώνονται μπορούμε να «προσκαλέσουμε» του επιθυμούντες να εκδηλώσουν την επιθυμίας για περιορισμένο αριθμό θέσεων και στη συνέχεια να τους αξιολογήσουμε και να επιλέξουμε αυτόν που πληροί το σύνολο ή μέρος των κριτήριων επιλογής τους και ταυτόχρονα να έχουμε την προαγωγή και τοποθέτηση. Τα κριτήρια επιλογής μπορούν να εξειδικευτούν αρκετά διότι ξέρουμε τι απαιτήσεις θα υπάρχουν για τη θέση, δηλαδή γνώσεις, εμπειρία, σπουδές κτλ και τέλος θα υπάρχει η συναίνεση και επιθυμία του αιτούντα. Εννοείται ότι τα κριτήρια θα διαφοροποιούνται ανάλογα με τις απαιτήσεις της θέσης, αφού άλλες οι απαιτήσεις για ένα διοικητικό και άλλες για έναν επιχειρησιακό, και επιπλέον δεν θα αποτελεί εμπόδιο για την παραπέρα εξέλιξη όλων η επιλογή και προαγωγή για μια συγκεκριμένη θέση.
Είναι δεδομένο ότι δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε ενιαία κριτήρια επιλογής για όλες τις θέσεις και πρέπει να πάμε στην διαδικασία ανάλογα με τις απαιτήσεις, θέτοντας αξιολογικά κριτήρια για να έχουμε αξιολογικές κρίσεις, και να μην συνεχίσουμε την διαδικασία που τόσα χρόνια ακολουθείται, ενώ παράλληλα θα ψάχνουμε τα κατάλληλα κριτήρια."
Με εκτίμηση
Φαλάρας Ευάγγελος
Αξιωματικός Πυροσβεστικού Σώματος
Φαλάρας Ευάγγελος
Αξιωματικός Πυροσβεστικού Σώματος
ΠΗΓΗ BLOKO.GR